Kristin Karlemi: ”Gud ville mitt liv”

kristin2 foto biggest studi
Att gifta sig, ja, än mindre bilda familj, var otänkbart för Kristin Karlemi för ett antal år sedan. Självskadebeteende och ätstörningar styrde vardagen, och tron på en ljusare framtid, eller Gud, ingick inte i hennes världsbild.

Kristin Karlemi växte upp i en småländsk familj och närmsta vännen var tvillingsystern, som hon hängde ihop med i vått och torrt.

– En tvillingsyster är nog något av det bästa en människa kan ha. Samtidigt som det för mig var ganska svårt, berättar Kristin.

De var väldigt lika och blev alltid hopblandade eller jämförda med varandra. Därmed upphörde aldrig tävlandet dem emellan.

– Jag växte upp med känslan av att inte vara bra nog. Livet blev en tävling som inte gick att vinna.
– Antingen var jag bäst, och då var jag ledsen för min systers skull, eller så var hon bäst och då var jag ledsen och skämdes över mig själv. Man kan nog sammanfatta det hela med känslan av att komma till korta, säger hon.


Existentiella frågor
Under tonåren började de existentiella frågorna ta form.

– Frågor som, vem är jag, varför finns jag till, finns det någon mening med mitt liv, började ta allt större plats i mina tankar. Jag fann inga svar, och det blev som ett tomt svart hål inuti och allt gjorde bara ont.

En tro på Gud var det inte tal om, framför allt när Kristin såg sig om i en värld där godhet framstod som en bristvara.

– Jag hade väldigt svårt att hantera mina frågor och känslor på ett konstruktivt sätt, säger hon.

När Kristin var 14 år och det var dags för konfirmation, hängde hon med utan att riktigt veta varför.
På konfirmationslägret åkte de med kyrkan till missionsbåten Elida. Idag minns hon inte så mycket från själva lägret, mer än att det gjorde ett starkt intryck på henne.

Alla frågor och känslan av tomhet eskalerade och resulterade snart i ett destruktivt mönster, där ätstörningar, tankar kring döden och skärsår blev en stor del av vardagen.
Livet kretsade kring att gå ner i vikt och dämpa all ångest och inre smärta.


Valde idrottsgymnasium
Idag ser Kristin tydligt att den egentliga orsaken till självskadebeteendet var den dåliga självkänslan och avsaknaden av en mening med livet.
Kristin har alltid hållit på med idrott, vilket passade väl med tävlingsinstinkten. Eftersom sport innebar fokus på kropp och självkontroll, samt att idrott till slut var det enda roliga i livet, blev det naturligt för Kristin att välja ett idrottsgymnasium.

– Under gymnasietiden var jag djupt deprimerad och självmordsbenägen. Jag var förvirrad och väldigt, väldigt ensam, berättar hon.

– Alkohol och festande upptog mycket av fritiden.

I ett omklädningsrum såg hon en lapp med texten, ”Älska dig själv – inte för den du är utan för den du kan bli”, vilket ytterligare bekräftade Kristins livssyn och utmanade henne att bli ännu smalare och ställa ytterligare krav på den egna prestationen.

Men på skolan lärde hon också känna Diana, en kristen tjej, som blev en nära vän – och som Kristin senare fick höra brukade be för henne.
Studenten kom och vännen mönstrade på som besättning på Elida, samma båt där Kristin själv en gång varit på läger.
Diana började tjata om att Kristin skulle komma och hälsa på – ett besök som hon sköt framför sig tills den dag då tröttheten på livet tog överhanden.

Åkte till Elida

Det var påsk och vännerna skulle ut och supa, men till slut valde Kristin ändå att åka till Göteborg och träffa Diana.
– Det blev många samtal den helgen, bland annat med Stefan, kaptenen, som berättade om Jesus på ett nytt sätt, minns Kristin.

– Han menade att Jesus var svaret på mina identitetsfrågor, att han var meningen med livet.

Kristin kommer ihåg att Stefan till och med sade att Jesus kunde hjälpa henne med ätstörningarna och det destruktiva beteendet.

– Det var det dummaste jag någonsin hört, minns Kristin att hon tänkte.
– Det var som att få ett slag i magen. För om Jesus var den enda som kunde hjälpa mig, då var jag körd.

Men hans ord bet sig fast, hon kunde inte skaka dem av sig.

– Jag började faktiskt läsa Bibeln och be, mest för att pröva om det Stefan och Diana sagt stämde.


"Låt mig få dö"
Samtidigt rasade det på insidan och i början av sommaren innan hon skulle fylla 19, försökte hon ta sitt liv.
– Det sista jag minns innan jag slocknade är att jag säger, till den Gud jag egentligen inte tror på: ”Antingen får du ta hand om mig nu, eller så får du låta mig dö. Snälla, låt mig få dö.”

Men mot alla odds vaknade Kristin upp efter självmordsförsöket.
– Jag var jättearg på Gud, efter som han låtit mig leva. Jag ville ju inte leva, hade inget att leva för.

– Samtidigt visste jag inom mig att Gud fanns, jag visste att han tänkte ta hand om mig. Jag visste att Gud ville mitt liv, fortsätter hon.

– Där och då förstod jag att jag kunde komma till Gud med mina frågor och min tomhet. Festandet och det destruktiva beteendet fick kliva åt sidan för bibelläsning och bön i mängder.

Snart därefter började Kristin arbeta i besättningen på Elida och stannade i två år, på heltid.

Idag är Kristin, som aldrig trodde att hon ens skulle bli vuxen, gift och har två barn och arbetar med friskvård i Kungsportskyrkan i Huskvarna, där en av hennes uppgifter är att förmedla rörelseglädje och sund självbild till barn och unga som lider av övervikt.

– Grundproblemen hos dessa människor är ofta samma som dem jag brottades med, även om de tar sig olika uttryck, säger hon.

– Jag har själv upplevt vem Gud är och att han kan vända den mörkaste, mest nedåtgående spiral, och därför måste jag få berätta om det för andra. Jag brinner för att få andra att förstå att de är älskade av Gud, även om de inte kan älska sig själva, avslutar Kristin.

Diana Paduch Abrahamsson. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.