Skriv ut

Roul ger biblar till MC-folket

2015 v25 livsberattelse
Mötet med Jesus i ungdomsåren innebar en bestående frid och glädje för Roul Åkesson personligen. Men inte bara för honom själv. Han började omgående berätta om Jesus för andra människor och den passionen är lika stark nu som då.

Roul Åkesson växte upp i en vanlig kristen familj i skånska Sjöbo. Där fanns det inte många som var aktiva kristna, speciellt inte på skolan. Därför hade han svårt att bekänna sin kristna tro. Fast att han egentligen ville det och kämpade med sin frimodighet.
När Roul var 15 år gammal hände något som i grunden skulle komma att förändra hela hans liv. Han var på ett tältmöte i en annan skånsk ort, Tomelilla, och upplevde plötsligt något mycket påtagligt.
– Jag satt i min bänkrad och upplevde Jesus starkt, att han var där. Han frågade efter mig och undrade om jag ville följa honom. Det var så starkt och brottningskampen var så svår att jag kände att jag ville gå ut därifrån. Men jag satt kvar.

En uppräckt hand
Så småningom kom mötet fram till det så kallade eftermötet och pastorn som predikat undrade om någon i tältet ville ta emot Jesus. Roul räckte upp sin hand.
– Jag kände direkt en sådan frid i mitt hjärta och upplevde att min synd var förlåten.
Efter den här stunden kom en helt ny frimodighet in i hans liv. Han hade fått tag på det bästa som finns att få – en personlig relation med Jesus. Och den goda nyheten, att möjligheten till gemenskap med Jesus finns för varje människa, var inget som han ville behålla för sig själv. Han gick ganska omgående från tanke till handling.
– Jag var 15 år och gick ensam ut till Folkparken i Sjöbo där jag delade ut kristen litteratur och vittnade för människor som jag mötte.

Kallad till Tyskland
Något år senare var Roul med på en Europakampanj och evangeliserade i Tyskland. Han upplevde i samband med den resan en tydlig kallelse att verka i just Tyskland. Men den tanken försökte han skjuta ifrån sig. Han ville arbeta i sin pappas företag som sålde cyklar, mopeder, motorsågar och gräsklippare. Dessutom kände han sig osäker då han inte hade några kunskaper i tyska språket.
Men han kom inte ifrån kallelsen och bad Gud om ett tecken. Om hans pappa fick den del av sitt företag som omfattade cyklar och mopeder sålt skulle det betyda klartecken att åka till Tyskland. Pappan hade försökt sälja flera gånger – utan att lyckas.
– Det dröjde inte en månad innan pappa skojade med en kund och frågade om han ville köpa en del av företaget. Det ville han.
Roul åkte först ut i kortare perioder, men bosatte sig sedan i Tyskland och blev kvar där i 16 år. Han lärde sig tyska och var ute på gågator och torg och samtalade med människor. Så småningom kom han in i det som han än i dag brinner för – bibelspridning.
– Under slutet av 1980-talet delades det ut 50 000 Nya Testamentet i olika städer i Tyskland.

Biblar till Hells Angels
År 2000 hade det blivit dags för Roul och hans hustru Birgit att åter flytta hem till Sverige. De gjorde det med resväskan full av upplevelser om vad Jesus kan göra i människors liv och fortsatt inspirerade till att hitta nya vägar att nå ut med det glada budskapet. När han blev omkörd av motorcykelklubben Hells Angels medlemmar på motorvägen väcktes tanken på att kunna nå dem med Guds ord. Ett Guds tilltal kom som innebar att en bibelutgåva skulle göras just för dem.
2001 hade det blivit dags att trycka upp de första 10 000 exemplaren av Biker Bibeln som innehåller Nya Testamentet samt 128 sidor där mc-folk vittnar om sin tro på Jesus.
En stor mc-träff ägde rum på nöjesparken High Chaparral i Småland och Roul med medarbetare dukade upp ett bord med kaffe och Biker Biblar.
– Jag undrade om det skulle funka. Skulle bikerfolket ta emot biblarna?
Men det stod snabbt klart att Gud hade en plan med Roul och vännernas närvaro på High Chaparral.
– Vi fick dela ut 2 500 biblar under den träffen. Några av de första som kom fram och tog en Biker Bibel var två killar från Hells Angels.

Öppet för samtal
Roul Åkesson vet att vanliga människor i Sverige inte är speciellt sekulariserade. Tvärtom så söker man efter något som ger livet en djupare mening. Att få höra om Jesus berör hjärtan och kan förändra den mörkaste situation en människa hamnat i.
– Det är öppet för Guds ord i alla sammanhang.
I dag finns Biker Biblen på 17 språk och har tryckts i ungefär
750 000 exemplar. Roul Åkesson är ordförande i organisationen Street Church som evangeliserar på stora festivaler men även i mindre grupper på gator och torg.
– Det är öppet att samtala om Jesus. Det finns mycket undran och frågor och vi får be för många människor.
Gatuevangelisation behövs mer än någonsin i vårt samhälle. Ett möte med en Jesustroende människa där man byter några ord och får ett Nya Testamente i handen kan göra en avgörande skillnad i en människas liv.
– Det är ett enkelt koncept. Man kan beställa biblar och gå ut på stan. Ta med lite kaffe och bjud på och dela ut Guds ord till människor som du möter.

Ola Karlman. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.