Edvins tro ger en grund för livet

edvin670
Edvin Nilsson fick tron med sig redan från barndomen. Det gav honom en bra grund för livet. – Jag är så tacksam för det jag har fått, inte minst bibelkunskapen. Det har kommit så mycket gott av att födas in i ett kristet sammanhang där jag har fått växa i min tro.

Sebbe Staxx blev Sebastian Stakset

sebastian670b
Under artistnamnet Sebbe Staxx hade Sebastian Stakset stor framgång som frontman i hiphopgruppen Kartellen. Mobbning och utanförskap i barndomen ledde fram till en tillvaro av drogmissbruk och kriminalitet.Förra våren fick han ett starkt möte med Gud och nu i vår släpper han ett soloalbum utan svordomar, vulgära ord och hat.

Linnea mötte Guds kärlek på nytt

linnea670
Linnea Stening vet hur det är att befinna sig på den mörkaste botten och där brottas med självmordstankar, kamp, bitterhet och depression. Besvikelse på kyrkan förde henne allt längre bort från Gud. Men Guds kärlek visade sig vara större än hon förstått.

Natalie mötte Jesus på en new age-mässa

natalie motte jesus pa en n
Natalie mådde så dåligt att hon inte längre kände någon mening med livet. Hon kunde inte kontrollera sin alkoholkonsumtion och drabbades ofta av panikångest. Hon sökte i new age – men fann istället Jesus. – Att jag skulle möta Gud var helt otroligt och oväntat. Men det mötet kom att förvandla mitt liv.

Familjen Gunnarsson presenterade kristen mission på tv

emma och samuel670
Samuel och Emma Gunnarsson jobbade som missionärer i Ecuador när Sveriges Television hörde av sig och frågade om de ville vara med i tv-serien Familjer på äventyr. Sedan dess har livet inte varit sig likt. Genom programmet har familjen fått visa för vanliga svenskar vad missionärslivet kan innebära.
Samuel Gunnarsson har missionärslivet i blodet. Han föddes i Quito, Ecuador, där hans föräldrar arbetade som missionärer.

Sören blev fri från alkoholen

soren blev fri fran alkoholen
Under år som blev till decennier var det arbete, alkohol och motorcyklar som betydde mest. Men en dag blev Sören ”Swede” Samuelsson plötsligt medveten om sin synd. Han kom till Jesus som ögonblickligen visade honom världen genom nya ögon. – Allt blev så ljust och klart, säger han. Året var 1971 och den då 24 år unge Sören Samuelsson hade tröttnat på tillvaron hemma i Sverige. Arbetsglädjen hade blivit till arbetsnarkomani och alkoholen flödade. Då han dessutom fått rykte om sig att vara bråkig tyckte han att det var läge för en förändring i livet.
– Det var mycket härjande. Är man en känd slagskämpe kommer det alltid fram folk och muckar gräl. Jag blev trött på det och åkte till Amerika för att börja om.

Daniel Alm: ”Bibelläsningen förvandlade mitt liv”

daniel alm670
Daniel Alm har landat som föreståndare för den svenska pingströrelsen efter omröstningen i maj. En intensiv period ligger framför honom och det är mycket han önskar åstadkomma. Bakom honom vilar en lika intensiv sommar med Nyhem, Almedalen, bröllop, Lapplandsveckan och semester i bagaget. Nu tänker han både framåt och tillbaka till där det en gång började.

Iranierna Maryam och Mehdi mötte Jesus

iranier670
För fyra år sedan kom iranierna Maryam och Mehdi till Sverige. Maryam mötte Jesus redan i Iran, men i Sverige har tron fått växa. Här har även Mehdi hittat en tro för livet. Men Migrationsverket tror inte på deras konvertering och nu riskerar de att skickas tillbaka till Iran, där konvertering från islam till kristendom leder till fängelse, tortyr och i värsta fall döden.

Lena fann det hon sökte

jesus lena4
Lena Miller har sökt hela livet. Nu har hon äntligen hittat det hon letat efter – en tro på Jesus. – Tron betyder allt, faktiskt. Jag går till kyrkan och jag pratar jag med Gud, det är verkligen en förmån, säger hon.
Lena Miller har sökt hela livet. Nu har hon äntligen hittat det hon letat efter – en tro på Jesus.
– Tron betyder allt, faktiskt. Jag går till kyrkan och jag pratar jag med Gud, det är verkligen en förmån, säger hon.

Mia Netz: "Jag fick tillbaka alltihop"

mia670
Det låter som en otrolig solskenssaga, men det är faktiskt sant. Detta har faktiskt hänt. Inte trodde jag att denna utgång skulle vara möjligt, när jag satt som djupast nere i mitt egoistiska alkoholistliv. Men jag fick alltihop tillbaka, ja, själva livet. Det är aldrig, aldrig kört.

Janne Blom om försoningen på pappans dödsbädd

janne blom670
– Jag satt ensam med far. Allt var stilla i rummet. Så helt plötsligt vaknade han upp. Våra blickar möttes. Den smärta som fanns mellan oss var så påtagligt närvarande. Pappa var mycket väl medveten om vad han gjort, samtidigt som han också visste att han var på väg att dö. Det blev en otroligt laddad situation. De korta minuter som följde har etsat sig in som en oförglömlig händelse för Janne Blom.

Greg reste bort och hittade hem

greg670
Han är killen som testat det mesta: tobak, alkohol och droger. Vid femton års ålder klarade han inte en skoldag utan alkohol eller knark. Till Elida kom han i jakt på ett nytt äventyr att skryta om. Det sista han sökte var Gud, men det blev inte som Greg Johnson hade tänkt.

För Andreas Wijk är tron naturlig

andreas670
Andreas Wijk är idag en inflytelserik person i sociala medier, modell, sångare, bloggare och starkt troende. – Min tro är det mest naturliga i mitt liv. När jag kom till modebranschen, sa många att ”Du är den första jag träffar som har en tro". Att tala om Gud lockar fram många följdfrågor, berättar Andreas.

– Jag hittade min glädje och kraft i Gud

micke670
Micke Sjölén tog anabola steroider i sin ungdom och blev steril, men Gud är miraklernas Gud. – Vi hade en pastor som bad för oss och sa att vi kommer få ett barn. Det tog några år, men sen föddes Ester. Ett mirakel från Gud, berättar han.

Kristin Karlemi: ”Gud ville mitt liv”

kristin2 foto biggest studi
Att gifta sig, ja, än mindre bilda familj, var otänkbart för Kristin Karlemi för ett antal år sedan. Självskadebeteende och ätstörningar styrde vardagen, och tron på en ljusare framtid, eller Gud, ingick inte i hennes världsbild.

”Frihet i det fångna”

2016 v18 livsberättelse
Annika Östbergs optimism och tro på Gud lyser igenom orden i hennes unika berättelse. Positiva känslor som kunde varit väldigt annorlunda, med tanke på de 28 år hon suttit i amerikanskt fängelse. Under de inlåsta åren hittade hon friheten.

Jannes väg till Gud blev lång och krokig

2016 v17 livsberättelse
Janne Berggren är en skojfrisk, vildvuxen och rak person, som inte döljer sina brister bakom en religiös fasad. Han har inte alltid hållit sig helt på den smala vägen, men har alltid haft en öppen dialog med Gud. Gång på gång har han fått revidera sina förutfattade meningar.

Jesus vände upp och ner på Mikas liv

2016 v16 livsberättelse
Mika Leinos liv kretsade kring missbruk, kriminalitet, fängelser – och en total avsaknad av kärlek. Inte ens när han blev huggen med en sax och mot alla odds överlevde tio minuters hjärtstillestånd, ändrades livet. – Ingen hade någonsin nått fram till mitt hjärta, men så kom Jesus, som jag inte ens visste fanns, och bara vände upp och ner på allt, berättar Mika.

Marco lärde känna Jesus under sin resa runt jorden

2016 v15 livsberättelse
Marco Juuska kom i kontakt med en kristen man under sin FN tjänst i forna Jugoslavien. När han senare skulle resa jorden runt packade han ner en Bibel i ryggsäcken. I Australien, hos ett kristet par, bjöd Marco in Jesus i sitt liv. Här berättar han sin historia med egna ord.

– Den 7 juli 2007 steg jag upp ur sängen!

2016 v12 livsberättelse
Tidigt stod jag på egna ben. I skolan var jag framåt och sa vad jag tyckte och tänkte. Som femtonåring flyttade jag hemifrån och jobbade som barnflicka, jag var nog tuffast av oss syskon. Att jag skulle bli så svårt sjuk och på ett sätt som fick så långtgående konsekvenser för min familj, hade nog ingen kunnat tro.

"Tron är allt för mig"

boris livsberattelse
Det är en solig, men kylig fredagsförmiddag som Inblick träffar fotbollsproffset Boris René, i hans hemstad Örebro. Att han för bara några veckor sedan stod på scenen i Friends Arena och tävlade om en plats i Eurovision song contest, känns avlägset när vi möts av en till synes helt vanlig sprallig kille på Behrn Arena i Örebro. Han har bytt den berömda hatten mot en mössa och den vinröda kostymen till ett par jeans och en svart jacka.

En äventyrlig evangelist med blicken riktad mot framtiden

2016 v11 livsberättelse
Stanley Sjöberg, en välkänd kristen pionjär och evangelist, fyllde nyligen 80 år. Han valde att dra sig undan offentliga firanden, men Inblick fick sitta ner med honom för ett samtal som jag trodde skulle handla om honom, men som istället kom att handla om det som drivit honom hela livet – andra människor.

”Jesus är bra för affärerna”

2016 v8 livsberättelse
En torsdag i september 1996 placerades bröderna Eurell på Globens tak med hjälp av en kreativ fotograf. Bilden på tvillingarna prydde sedan framsidan på Dagens Industri. Det var en rekyl på brödernas debattartikel ”Välståndet vilar faktiskt på tio Guds bud”. Inblick mötte upp med dem på Stureplan nästan 20 år senare för en uppföljning om hur påståendet har fungerat i praktiken sedan dess.

Gud räddade Tommy från alkohol och självmordsförsök

tommy vecka10
– Jag har fått tillbaka livsgnistan!
Alkoholen var förödande för Tommy Svensson. Den bröt ner honom fullständigt. Att dricka sig redlös och tömma spritflaskor var vardag redan i unga år. Mer än en gång försökte han ta sitt liv, men fick uppleva Guds ingripande och beskydd. Idag är Tommy nykter alkoholist och vill uppmuntra andra att aldrig ge upp i väntan på vad Gud kan göra.

Gud gav honom en ny identitet

2016 v9 livsberättelse
När Kalle Appelfeldt var 28 år började hans liv. Det var då han totalt kapitulerade för Jesus och fick ett radikalt förändrat liv. Från ett missbruksliv på samhällets botten fick han total upprättelse. Sedan dess lever han för Jesus, arbetar som missionär och berättar för andra om sin tro. – Det finns hopp för alla. Gud gav mig en ny identitet. Det vill han ge andra också.